9 Remedies Home Berkesan Untuk Menghentikan Pendarahan Hidung



Pendarahan hidung, secara perubatan dikenali sebagai epistaksis adalah salah satu masalah yang paling biasa dan bagi seseorang yang sering mengalaminya, ia boleh menjadi sangat menjengkelkan. Penglihatan darah yang meneteskan hidung anda agak menakutkan. Syukurlah, terdapat ubat-ubatan di rumah untuk menggosok-gosok yang boleh digunakan. Tahap keseriusan bergantung kepada pelbagai faktor seperti lokasi, frekuensi, et al. Terdapat dua jenis pendarahan hidung, iaitu hidung depan berdarah dan hidung posterior berdarah. Hidung dada yang terdalam berlaku apabila saluran darah di bahagian depan cenderung pecah. Sedangkan hidung posterior berdarah berlaku apabila saluran darah yang sedikit lebih dekat ke tenggorokan akan pecah. Pendarahan dalam kes ini mungkin berterusan sehingga 20 minit. Pendarahan hidung luar jauh lebih biasa dan boleh sembuh dengan ubat rumah, sementara pendarahan hidung posterior mungkin memerlukan perhatian perubatan. Jadi, jika anda mengalami pendarahan hidung kerap, ubat-ubatan rumah ini dibuat khusus untuk anda.

Penyebab Pendarahan Hidung.
Hidung dalam dibungkus dengan saluran darah kecil dan menjadikan bahagian-bahagian tubuh yang paling sensitif. Apabila kapal-kapal ini mengalami gangguan, darah cenderung mula mengalir dari lubang hidung. Berikut adalah beberapa sebab yang boleh menyebabkan pendarahan hidung.
-Dry, udara dalaman yang dipanaskan.
-Jika anda hidup dalam iklim kering yang kering, panas dan rendah.
-Upper jangkitan pernafasan.
-Pencutan hidung kasar atau hidung bertiup.
-Injury di hidung atau muka.
-Allah reaksi.
-Sebagai penggunaan semburan hidung.
-Memasukkan objek asing di hidung.
-Teramuk berbulu.
-Kejurit kimia.

Cara Menghentikan Bleed Hidung | Home Remedies for Nose Pendarahan.
Cara-cara asas dan biasa untuk menghentikan pendarahan hidung secara mendadak boleh menjadi berguna. Inilah yang perlu anda lakukan dengan serta-merta.

1. Tekan sejuk.
Salah satu ubat yang paling berkesan untuk pendarahan hidung termasuk memampatkan sejuk. Memegang kompres sejuk terhadap hidung anda selama beberapa minit dapat membantu menyempitkan saluran darah kecil di hidung anda yang berdarah. Kesejukan akan menggalakkan saluran darah dalaman hidung sempit.

2. Potong hidung.
Cara paling mudah adalah mencubit hidung anda kerana ia menghantar tekanan ke titik pendarahan dalam septum hidung yang membantu darah berhenti mengalir dengan serta-merta. Apa yang perlu anda lakukan adalah duduk dengan kepala anda memiringkan sedikit ke hadapan. Menggunakan ibu jari dan jari telunjuk, cabut bahagian lembut hidung anda. Lakukan ini selama kira-kira lima hingga 10 minit. Pastikan anda bernafas dari mulut anda. Melepaskan tekanan perlahan-lahan dan duduk diam selama kira-kira lima minit. Ulangi sehingga darah tidak berhenti mengalir.

Home Remedies for Nose Pendarahan.
Berikut adalah beberapa bahan dapur yang boleh membantu menghentikan hidung dari pendarahan.

1. Vitamin K.
Makanan kaya Vitamin K seperti kale, bayam, sayur-sayuran mustard, brokoli, kubis, dan lain-lain terlibat dalam pembentukan kolagen yang membantu dalam membuat lapisan lembap di dalam hidung anda. Vitamin ini membantu memastikan pembuluh darah dalam keadaan baik menghalangnya daripada pecah dengan mudah. Untuk penawar jangka panjang, pemuatan makanan yang kaya dengan vitamin K membantu banyak. Sayuran berdaun hijau memudahkan pembekuan darah.

2. Vitamin C.
Mendapatkan makanan vitamin C yang cukup setiap hari boleh membantu membuat saluran darah lebih kuat supaya mereka kurang terdedah kepada pecah dan menyebabkan hidung berdarah.

3. Cuka cider epal.
Salah satu ubat rumah terbaik adalah cuka epal cider sebagai asid dalam cuka membantu mengatasi saluran darah, sehingga menghentikan pendarahan. Apa yang perlu anda lakukan ialah memendam bola kapas di dalam cuka dan letakkan di lubang hidung yang terjejas selama kira-kira lima hingga 10 minit. Ubat ini harus berfungsi dalam percubaan pertama itu sendiri.

4. Air masin.
Kekeringan dalam membran hidung, terutamanya semasa musim sejuk adalah salah satu punca pendarahan hidung yang paling biasa. Untuk menyelesaikan masalah ini, tenangkan dan melembapkan membran hidung dengan air masin. Ambil mangkuk, tambah sedikit air dan kacau dengan baik. Letakkan sedikit titis penyelesaian ini di hidung anda untuk melembabkan lapisan dalaman saluran hidung.

5. Cayenne lada.
Cayenne berfungsi sebagai perangsang sel dan mengawal tekanan aliran darah, yang bermakna ia membantu menghilangkan tekanan berat dari kawasan hempedu. Ambil satu sudu teh bubuk cayenne dan campurkan dalam air suam dan minum sebaik sahaja pendarahan bermula. Dikatakan bahawa ia membantu menghentikan darah segera.

6. Nettle.
Daun Jelatang adalah ubat herba yang berfungsi dengan baik kerana ia adalah astringen semulajadi dan ejen haemostatik. Penyelesaian jerawat membantu menjaga hidung yang berkaitan dengan alahan berdarah di teluk. Brew teh segar daun jelatang segar. Sebaik sahaja ia telah disejukkan, lepaskan pad kapas dalam larutan dan letakkan di hidung; simpan selama lima hingga 10 minit sehingga pendarahan berhenti.

7. Banyak air.
Kekurangan pengambilan cecair sepanjang hari boleh membawa kepada kekeringan dalam membran mukus yang menyebabkan pendarahan hidung. Pastikan anda memuatkan air yang mencukupi sepanjang hari.

Comments

Popular posts from this blog

8 Cara Mudah untuk Detox Your Body

8 Pemulihan Asli untuk Batu Buah-buahan yang Benar-benar Berfungsi